احاديث معصومين (ع)
شناخت حق والدين معنوي
قالَ الاْمامُ الْحُسَيْن- عليه السلام -: مَنْ عَرَفَ حَقَّ أَبَوَيْهِ الاْفْضَلَيْنِ مُحَمَّد وَ عَلي، و أطاعَهُما، قيلَ لَهُ: تَبَحْبَحْ في أيِّ الْجِنانِ شِئْتَ ؛ امام حسين(عليه السلام)فرمودند: هرشخصي كه حقّ والدينش حضرت محمّد- صلي الله عليه وآله وسلم - و حضرت علي(عليه السلام)را كه با شرافت و با فضيلت ترين انسانها هستند، بشناسد و ـ در تمام امور زندگي ـ از ايشان تبعيّت و اطاعت كند؛ در قيامت به او خطاب مي شود: هرقسمتي از بهشت را كه خواستارباشي، مي تواني انتخاب و درآن وارد شوي. نهج الشّهادة، ص 293
وضعیت سایت
بازدیدکنندگان : 1721083
آمار بازدیدکنندگان
3417امروزmod_vvisit_counter
10277دیروزmod_vvisit_counter
3417این هفتهmod_vvisit_counter
53669هفته گذشتهmod_vvisit_counter
179662این ماهmod_vvisit_counter
196434ماه گذشتهmod_vvisit_counter
4004139کل بازدیدهاmod_vvisit_counter

بازدیدکنندگان: 64 مهمان حاضر
IP شما: 54.221.131.67
 , 
امروز: 06 اسفند 1396
صفحه اصلی

جدیدترین مطالب

مطالب پر بیننده

سایت علوم قرآنی و حدیث

اُصولِ اَرْبَعَمَائهْ

کتب اربعه - کلیات

اُصولِ اَرْبَعَمَائهْ به چهارصد مجموعه مکتوب حدیثی می‌گویند که روایان نخستين شيعه، گرد آورده‌اند. محتوای این مجموعه‌ها سخنان امامان معصوم (ع) در زمینه‌های گوناگون احکام، سنن، مواعظ، ادعیه و تفسیر است.

 

گردآوری اصول، از زمان حضرت علی (ع) تا زمان امام حسن عسکری (ع) به قلم اصحاب آنان ــ که بنا بر تصریح برخی منابع، چهارصد تن بوده‌اند ــ انجام شده است؛ اما بیشتر آنان از اصحاب امام صادق (ع) بوده‌اند. اصول، منبع و مصدر و معیار اعتبار کتاب‌های حدیثی بعدی گردید؛ به نحوی كه یکی از ملاک‌های صحّت حدیث نزد محدّثان نسل‌های بعد، وجود آن حدیث در یکی از این اصول بود.

ادامه مطلب...

 

کتب اربعه

کتب اربعه - کلیات

 

كتب اربعه شيعه گوهرهای گرانبهايی هستند كه از ابتدای تأليف تاكنون مورد توجه علمای شيعه و اقشار مختلف قرار گرفته است و در حقيقت بخش اعظمی از متون دينی و مكتبی تشيع در اين چهار كتاب ارزشمند نهفته است.

ادامه مطلب...

 

کتب اربعه معتبر شیعه

کتب اربعه - کلیات

 

کتب اربعه در احادیث شیعه عبارتند از:

1-الکافی (اصول، فروع، روضه) نوشته کلینی محمد بن یعقوب متوفای 328 ه.ق .تعداد احادیث کافی 16199 ، می باشد.

ادامه مطلب...

 

إعراب القرآن الكريم

اعراب القرآن - كتابشناسي اعراب القرآن

إعراب القرآن الكريم، تأليف احمد عبيد الدعّاس، احمد محمد حميدان و اسماعيل محمود القاسم، به زبان عربى است. در اين کتاب كليه آيات قرآن كريم به لحاظ نحوى مورد مطالعه قرار گرفته است.

ساختار

کتاب در سه جلد ارائه شده است كه به ترتيب در جلد اول اعراب قرآن كريم از سوره فاتحه تا سوره توبه، در جلد دوم از سوره يونس تا عنكبوت و در جلد سوم باقى سوره‌هاى قرآن كريم از سوره روم تا آخر قرآن بيان شده است. شيوه نويسنده بدين‌گونه است كه نص چند آيه از قرآن كريم را ذكر مى‌كند و سپس به بررسى اعراب آنها مى‌پردازد.

ادامه مطلب...

 

آسيب‎ شناسي قرآن ‎پژوهي

قرآن پژوهي - آسيب‏شناسي قرآن پژوهي

محمد جواد رودگر

«قرآن ‎پژوهي» معرفت به ريشه‎هاي حدوث و بقاء قرآن كريم، ويژگي‎ها و مختصات وحي رسالتي و اوصاف ثبوتي و سلبيه آن و علوم مربوط به قرآن و كاركردهاي «وحي» در كنار كاربردهاي آن است. «قرآن‎پژوه» همه هم خويش را معطوف شناخت قرآن مي‎كند. يعني قرآن را به‎عنوان يك پديده متعلق شناخت خويش قرار مي‎دهد تا بتواند درك و دريافتي روشن و كارآمد از آن تحصيل نمايد و...

آسيب‎شناسي «قرآن ‎پژوهي» نيز مي‎تواند يك ضرورت شناختي و وظيفه معرفتي و نگاه از بيرون به «وحي قرآني» قلمداد شود، لكن آسيب‎شناسي در حوزه قرآن‎پژوهي نيز مي‎تواند خود در دو ساحت: الف- آسيب‎هاي نظري – علمي؛ ب- آسيب‎هاي علمي – عيني بررسي شود و از حيث غايت شناختي براي از بين بردن و زدودن آسيب‎ها يا آسيب‎درماني باشد.

حال با نيم‎نگاهي به ساحت‎هاي ياد شده مي‎توان فهرستي از آسيب‎هاي نظري را به صورت ذيل ارايه كرد:

ادامه مطلب...

 

غلطهای املایی و تناقضات در قرآن

شبهات قرآنی - پرسمان

رسم الخط مصحفهای عثمانی دارای غلطها و تناقضهای آشکاری است که برخلاف نوشتارهای رایج در بین عرب زبانان آنزمان بوده و تا حدی این غلطهای املایی و تناقضات در این مصحفها زیاد است که اگر قرآن از طریق شنیداری و تواتر به دست مسلمانان نمی‌رسید قرائت صحیح قرآن در طول زمان به تدریج از بین می‌رفت. زیرا همچنانکه دانشمندان نیز می‌گویند قرآن به توسط سماعی (شنیدن) و قرائت به دست ما رسیده است و نوشتن قرآن نیز عموما بر همین مبنا بوده است یعنی اینکه آنگونه که کلمات تلفظ می‌شد؛ می‌نوشتند چرا که اصولا و به طور کلی نوشتن و کتابت نیز نماینده لفظی است که بیان کننده معنی و مفهوم مورد نظر گوینده می‌باشد بر این اساس لازم است تا نوشتار لفظی کاملا با لفظی که تلفظ می‌شود مطابقت داشته باشد یعنی عین آنچه گفته می‌شود، نوشته شود تا خط بدون هیچ کم و کاستی نماینده و مقیاسی برای لفظ باشد. البته وجود غلطهای مصطلح در هر زبانی تا حدی که به مفاهیم ضرری نرساند بدون اشکال می‌باشد. به همین دلیل باید گفت که اساس قرائت است و کتابت قرآن مبنی بر آن است.

 

نظر دانشمندان

ادامه مطلب...