احاديث معصومين (ع)
گناه نكردن
مردى آمد خدمت امام حسين (عليه‏ السلام) و گفت مردى گناهكارم و نمى‏توانم از گناه خودارى كنم مرا موعظه كن. امام حسین (عليه‏ السلام) در پاسخ فرمودند: پنج كار انجام بده بعد هر چه خواستى گناه كن: 1 ـ روزى خدا را نخور هر چه مى‏خواهى گناه كن؛ 2 ـ از حكومت و سرپرستى خدا خارج شو، هر چه دلت مى‏خواهد انجام ده؛ 3 ـ جايى را انتخـاب كن كه خدا تو را نبيند بعد هر چه مى‏خواهى گناه مرتكب شو؛ 4 ـ زمانى كه عزرائيل آمد روح ترا از بدنت بگيرد او را از خودت دور كن هر چه خواستى انجام بده؛ 5 ـ وقتى‏كه مالك جهنم خواست تو را وارد آتش كند وارد نشو بعد هرگناهى كه مى‏خواهى انجام ده . [موسوعة كلمات الامام الحسين عليه‏ السلام، ح 559]
وضعیت سایت
بازدیدکنندگان : 1815691
آمار بازدیدکنندگان
125امروزmod_vvisit_counter
1698دیروزmod_vvisit_counter
7619این هفتهmod_vvisit_counter
10343هفته گذشتهmod_vvisit_counter
37523این ماهmod_vvisit_counter
153324ماه گذشتهmod_vvisit_counter
4219505کل بازدیدهاmod_vvisit_counter

بازدیدکنندگان: 86 مهمان حاضر
IP شما: 54.80.8.44
 , 
امروز: 31 فروردین 1397
صفحه اصلی

جدیدترین مطالب

مطالب پر بیننده

سایت علوم قرآنی و حدیث

پاسخ به چند شبهه درباره نهج البلاغه (8)

پاسخ به شبهات - شبهات حديثي

در بسياري از خطبه‏ ها و کلمات قصار نهج ‏البلاغه سختيهاي مرگ و ظلمت قبر و مشکلات جهان پس از مرگ بيان شده است و طبيعي است که يادآوري اينگونه مسائل موجب سلب آرامش روحي و به وحشت افتادن مردم است، لذا بعيد به نظر مي‏رسد که اينگونه سخنان مربوط به علي بن ابي‏طالب عليه‏السلام بوده باشد. [1] .

پاسخ: اولا: اگر يادآوري مرگ و قبر و قيامت و مانند آن براي جامعه مفيد نبوده و موجب سلب آسايش و آرامش جامعه است پس چرا در قرآن کريم و احاديث نبوي اين همه از آنها يادآوري شده است از جمله:

(اينما تکونوا يدرککم الموت...) [2]  «هر کجا که باشيد شما را مرگ درمي‏يابد...».
(کل نفس ذائقه الموت) [3]  «هر نفسي چشنده‏ي مرگ است».

ادامه مطلب...

 

پاسخ به چند شبهه درباره نهج البلاغه (9)

پاسخ به شبهات - شبهات حديثي





درک اوضاع اجتماعي و توجه به نقاط ضعف دستگاههاي حکومتي و انتقاد از شرايط حاکم، در آن زمانها متعارف نبوده بلکه در زمانهاي بعد مرسوم و متعارف شده و در خطبه‏هاي نهج ‏البلاغه از حاکمان و وزيران و واليان و قضات و علما با تعبيرهاي گوناگون انتقاد شده و بر شيوه‏ي حکومت و رفتار واليان و تبعيض در تقسيم بيت‏المال و جهل قضات به شدت اعتراض شده است و به همين دليل نهج ‏البلاغه سخنان علي بن ابي‏طالب عليه‏السلام نمي‏باشد. [1] .

ادامه مطلب...

 

پاسخ به چند شبهه درباره نهج البلاغه (10)

پاسخ به شبهات - شبهات حديثي




از آنجا که برخي از خطبه‏ها و سخنان قصار موجود در نهج ‏البلاغه به ديگران نيز نسبت داده شده است از آن جمله: (حکمت 289) «کان لي فيما مضي اخ في الله، و کان يعظمه في عيني صغر الدنيا في عينه...» [1] .

که از ابن المقفع [2]  نيز نقل شده است.

و همچنين (خطبه‏ي 203) «ايها الناس انما الدنيا دار مجاز...» [3]  که از سحبان بن وائل [4]  نيز روايت شده است بنابراين به نظر نمي‏رسد که تمام نهج ‏البلاغه سخنان آنحضرت بوده باش، به ويژه آنکه بسياري از اين خطبه‏ها در کتابهاي مشهور ادبيات عرب يافت نمي‏شود [5] .

پاسخ:
اولا: به هيچ وجه نمي‏توان گفت که سيد رضي رحمه‏الله بدون آنکه سند معتبري داشته باشد، اين سخنان را به علي بن ابي‏طالب عليه‏السلام نسبت داده است.

و ثانيا: برخي از مولفان نيز اين سخنان را به ابن المقفع نسبت نداده‏اند بلکه ابن قتيبه در «عيون الاخبار ج 2 ص 355» با سند خود آن را با اندکي تفاوت در الفاظ از امام حسن مجتبي عليه‏السلام نقل کرده است و همچنين ابن شعبه‏ي حراني در «تحف العقول ص 234» آن را با کمي تفاوت به امام حسن عليه‏السلام نسبت داده است، خطيب بغدادي نيز در «تاريخ بغداد، ج 12، ص 315» به سند خود آن را از حسن بن علي عليه‏السلام نقل کرده است.

ادامه مطلب...

 

پاسخ به چند شبهه درباره نهج البلاغه (1)

پاسخ به شبهات - شبهات حديثي





در نهج ‏البلاغه برخي از اصحاب پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم مورد اعتراض واقع شده‏اند و به آنان توهين و نسبت غصب خلافت داده شده است و از آنجا که تمام صحابه‏ي پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم عادل مي‏باشند لذا به نظر نمي‏رسد که اينگونه خطبه‏ها از سخنان اميرالمومنين علي بن ابي‏طالب عليه‏السلام بوده باشد. [1] .

پاسخ: چنانچه با دليل و برهان قطعي فاسق بودن و حتي منافق بودن برخي از صحابه ثابت شود، اين شبهه ساقط خواهد شد

ادامه مطلب...