احاديث معصومين (ع)
غيبت نواله سگهاى دوزخ
الإمامُ الحسينُ عليه‏ السلام لِرجُلٍ اغتابَ عِندَهُ رجُلاً : يا هذا ، كُفَّ عنِ الغِيبةِ ؛ فإنّها إدامُ‏كِلابِ النارِ . امام حسين عليه‏ السلام - به مردى كه در حضور ايشان از مردى غيبت كرد- : اى مرد ! دست از غيبت بردار ؛ زيرا غيبت نواله سگهاى دوزخ است . تحف العقول : 245 منتخب ميزان الحكمة : 436
وضعیت سایت
بازدیدکنندگان : 1611124
آمار بازدیدکنندگان
1886امروزmod_vvisit_counter
12768دیروزmod_vvisit_counter
24102این هفتهmod_vvisit_counter
45587هفته گذشتهmod_vvisit_counter
148109این ماهmod_vvisit_counter
179591ماه گذشتهmod_vvisit_counter
3776152کل بازدیدهاmod_vvisit_counter

بازدیدکنندگان: 82 مهمان حاضر
IP شما: 54.163.39.19
 , 
امروز: 04 بهمن 1396
صفحه اصلی

جدیدترین مطالب

مطالب پر بیننده

سایت علوم قرآنی و حدیث

معرفي توصيفي شبهات و ردود حول القرآن الکريم

شناخت قرآن کریم - مقالات

حسن حکيم باشي

شبهات و ردود حول القرآن الكريم. محمدهادي معرفة، مؤسسة التمهيد، قم المقدسة، الطبعة الاولي، 1423هـ، 2002 م، 608ص.
آية الله محمدهادي معرفت از چهره هاي برجسته و شناخته شده در عرصه فقه و تفسير و قرآن پژوهي است كه ده ها سال به تلاش علمي و تدريس و تأليف در اين سه زمينه همت گماشته و از رهاورد اين پويش علمي ده ها كتاب ومقاله به زبان عربي و فارسي به رشته تحرير درآورده است كه برخي از آنها مهم ترين منابع در زمينه مربوطه هستند. در عرصه قرآن پژوهي كتابهاي «التمهيد في علوم القرآن» و «التفسير و المفسرون في ثوبه القشيب» و ديگر كتابهاي استاد را مي توان برجسته ترين اثر عالمان شيعي در طول تاريخ متون اسلامي درباره علوم قرآني به شمار آورد. سخن در توصيف شخصيت و شرح حال زندگي علمي استاد و معرفي آثار و تأليفات ايشان مجالي فراخ تر مي طلبد.
اينك در اين مجال كوتاه، در پي بررسي و معرفي اثر تازه قرآني ايشان با عنوان «شبهات و ردود حول القرآن الكريم» هستيم. اين كتاب كه به تازگي و پس از سالها تلاش سخت كوشانه استاد انتشار يافته موسوعه اي ازمهم ترين شبهات وارده بر ساحت قدسي قرآن كريم است كه در طول سده هاي تاريخ اسلامي از سوي قرآن پژوهان و مستشرقان عرضه شده است. در اين ميان به جاي بررسي هاي پيراموني همچون استقراء و استقصاي شبهات و پارينه شناسي خاستگاه و آغاز پيدايش هر شبهه يا نخستين مطرح كنده آن، به اصل موضوع و گزيده ترين پاسخ با استوارترين روش پرداخته شده، چنان كه از ميان انبوه شبهه ها و خرده گيري هاي خرد و كلاني كه در اينجا و آنجا ديده مي شود، به بايسته ترين ها بسنده شده است.
كتاب يادشده به لحاظ پرداختن تخصصي و اختصاصي به شبهات پيرامون قرآن، نخستين كتاب از اين دست در تاريخ شيعه بوده كه به حق بايد انتشار آن را نقطه عطفي در تاريخ تحقيقات قرآني و بشارتي عظيم براي ره پويان اين رشته علمي به شمار آورد.
اينك پيش از معرفي اين اثر، شايسته است نيم نگاهي به ديدگاه كلي استاد در زمينه شبهه و شبهه پردازي بيفكنيم.

آخرین بروزرسانی (جمعه, 13 فروردین 1389 ساعت 00:18)

ادامه مطلب...

 

پاسخ به چند شبهه درباره نهج البلاغه (2)

پاسخ به شبهات - شبهات حديثي





طولاني بودن برخي از خطبه‏ ها و نامه ‏هاي نهج ‏البلاغه مانند خطبه‏ي اشباح و خطبه‏ي قاصعه و عهدنامه‏ي مالک‏اشتر و... و چونکه چنين سخنرانيها و نامه نگاريهاي طولاني در صدر اسلام مرسوم نبوده بنابراين در انتساب آن به اميرالمومنين عليه‏السلام تشکيک مي‏شود. [1] .

پاسخ: طولاني بودن سخنراني و يا کوتاه بودن آن و همچنين هميشه يکنواخت صحبت کردن، چيزي نيست که نياز به حديث و دستورالعمل صحبت کردن، چيزي نيست که نياز به حديث و دستورالعمل داشته باشد و در صدر اسلام سخنرانان همه رقم سخن مي‏گفتند برخي بيشتر طولاني و کمتر کوتاه و برخي برعکس آن و اين شخص سخنران بوده که بر اطاله‏ي سخن يا کوتاه سخن گفتن برحسب شرايط تصميم مي‏گرفته است.

و حتي خود کساني که اين شبهه را مطرح کرده‏اند به اين حقيقت معترفند که هيچ دليلي بر نفي خطبه‏هاي طولاني ندارند و مي‏گويند:
«ما هيچ وقت نمي‏گوئيم که طولاني بودن خطبه به اين اندازه از نظر عقلي ممنوع است...»

ادامه مطلب...

 

پاسخ به چند شبهه درباره نهج البلاغه (3)

پاسخ به شبهات - شبهات حديثي

نهج ‏البلاغه داراي سجع و قافيه‏ي خاصي است و مشتمل بر تقسيمات عددي است نظير «الاستغفار علي سته معان» (استغفار بر شش معني است) و همچنين «الايمان علي اربع دعائم...» ايمان بر چهار پايه استوار است و مانند آن و کسي در صدر اسلام با آن آشنائي نداشته و پس از سپري شدن دوران جاهليت و شکوفائي ادبيات عربي جديد در دوران عباسي و شهرت آن ميان مردم. سيد رضي کتاب نهج ‏البلاغه را بر اين منوال تاليف کرده است. [1] .

پاسخ: با سجع و قافيه سخن گفتن اگر طبيعي و بدون تکلف باشد و روان و سليس بوده و بر مستمع گران نيايد دليل بر فصاحت و بلاغت و از محسنات کلام به شمار مي‏آيد و اگر با سجع و قافيه سخن گفتن عيب و نقص کلام مي‏بود پس چرا قرآن کريم و احاديث نبوي و کلمات بسياري از فصيحان و بليغان عرب مشتمل بر آن است.

در قرآن کريم برخي از سوره‏ها داراي آهنگ و وزن عجيبي است نظير سوره‏ي والشمس ، والذاريات، والطور، والنجم و...
و همچنين بسياري از سخنان رسول‏اکرم صلي الله عليه و آله و سلم داراي سجع و قافيه‏ي خاصي است.
نظير فرموده‏ي آن حضرت: (الا ادلکم علي خير اخلاق الدنيا و الاخره؟ تصل من قطعک و تعطي من حرمک و تعفو عمن ظلمک). (تحف العقول ص 45).

ادامه مطلب...

 

پاسخ به چند شبهه درباره نهج البلاغه (4)

پاسخ به شبهات - شبهات حديثي





در نهج ‏البلاغه سخن از- وصايت و وصيت- و وصي بودن علي بن ابي‏طالب عليه‏السلام آمده است و اين گونه واژه‏ها تنها در سخنان سيد رضي است و قبل از او به کار نمي‏رفته و اين خود دليل آن است که نهج ‏البلاغه به علي بن ابي‏طالب عليه‏السلام نسبت داده شده است و از سخنان او نمي‏باشد. [1] .

پاسخ: موضوع وصيت کردن پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم و وصي بودن اميرالمومنين علي بن ابي‏طالب عليه‏السلام مطلب مشهوري است ميان مردم قبل از زمان سيد رضي رحمه‏الله و پس از آن زمان.

و در اغلب کتب تفسير و حديث و تاريخ و کلام و شعر از آن نام برده شده است و موضوعي نيست که بر کسي پوشيده باشد.

علامه‏ي اميني قدس سره در يازده جلد کتاب الغدير شعراء الغدير را از زمان خود رسول‏اکرم صلي الله عليه و آله و سلم تا اين زمان گردآوري کرده و حديث غدير متواتر ميان شيعه و اهل‏سنت- و مورد قبول تمام مسلمانان- يکي از قوي‏ترين ادله وصي بودن علي عليه ‏السلام است.

ادامه مطلب...

 

پاسخ به چند شبهه درباره نهج البلاغه (5)

پاسخ به شبهات - شبهات حديثي

در نهج ‏البلاغه با دقت تمام اوصاف طاووس، مورچه، خفاش و... بيان شده و اصطلاحات فلسفي همچون (اين) و (کيف) و مانند آن به کار رفته و علما و ادبا وشعرااي صدر اسلام از اين معاني دقيق و اصطلاحات جديد چيزي نمي‏دانستند و مسلمانان پس از ترجمه‏ي کتابهاي حکمت و داستانهاي يونان و فارس- در دوران عباسي- آنها را آموختند.

و اينگونه خطبه‏ها به زمان سيد رضي رحمه‏الله بيشتر متناسب است تا زمان اميرالمومنين عليه‏السلام. [1] .

پاسخ: کساني که اين شبهه را مطرح کرده‏اند هيچ دليل علمي بر آن ندارند آيا مي‏توان گفت که دقت تخيل و زيبائي توصيف، منحصر به اين قوم و يا آن قوم است؟ آيا اشعار عرب جاهلي و صدر اسلام مملو از اينگونه دقتها و تخيلات نيست؟ آيا کسي که از کودکي ملازم پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم بوده و در هر زمان و هر مکاني هر آيه‏اي کهر بر رسول‏خدا صلي الله عليه و آله و سلم نازل مي‏شد آن را به خوبي فرا مي‏گرفته و تفسير آن را از آن حضرت مي‏آموخته و کلمات حکيمانه‏ي پيامبر را مي‏شنيده، بر ديگران برتري ندارد؟ آيا کسي که همه روزه سحرگاهان يک ساعت اختصاصي داشته که رسول‏خدا صلي الله عليه و آله و سلم اسرار الهي را به او مي‏آموخته، همانند ديگران است؟ [2] .

ادامه مطلب...

 

پاسخ به چند شبهه درباره نهج البلاغه (6)

پاسخ به شبهات - شبهات حديثي

برخي از خطبه ‏هاي نهج ‏البلاغه مشتمل بر اخبار گذشتگان و امم سابقه است و همچنين مشتمل بر پيش‏گوئي و خير از اتفاقات آينده است نظير (تسلط حجاج بر کوفه و احداث شهر بغداد و هجوم چنگيزخان و تسلط تاتار و مغولها بر شهر بغداد و...) و از شخصيتي همچون علي بن ابي‏طالب عليه‏السلام بعيد به نظر مي‏آيد که ادعاي علم غيب کند چونکه علم غيب مخصوص خدا است چنانچه در قرآن کريم مي‏فرمايد (و عنده مفاتح الغيب لا يعلمها الا هو...) (سوره‏ي انعام، آيه 59) نزد او است کليدهاي غيب و جز او هيچ کس به آنها آگاهي ندارد. و احتمالا اين خبرها (اخبار الملاحم) را پس از وقوع سيد رضي و يا ديگري به نهج ‏البلاغه اضافه کرده است و به اميرالمومنين عليه‏السلام نسبت داده شده است.

پاسخ: (اولا): با توجه به آنچه در پاسخ از شبهه پنجم گفته شد بدون شک اميرالمومنين عليه‏السلام از مسائل پنهان گذشته و اتفاقات آينده اطلاع دقيق و صحيح داشته است، آن هم نه از روي نتيجه‏گيري از مقدمات و علل ظاهري بلکه دراثر آموزشهاي رباني و بهره‏گيري از علوم نبوي که (علمه شديد القوي) و براي مردم بر حسب اقتضاي مصلحت گوشه‏اي از آن علوم را بيان مي‏کرد و قضاوتهاي محير العقول آن حضرت نمونه‏اي از آن است.

ادامه مطلب...