احاديث معصومين (ع)
استدراج
امام حسين (عليه‏ السلام) فرمودند: اَللّهُمَّ لا تَسْتَدْرِجنى بِالاِْحسانِ وَ لا تُؤَدِّبْنى بِالْبَلاءِ ؛ خدايا! با غرق كردن من در ناز و نعمت، مرا به پرتگاه عذاب خويش مَكشان و با بلايا (گرفتارى‏ها) ادبم مكن. بحار الأنوار، ج 75، ص 127، ح 9
وضعیت سایت
بازدیدکنندگان : 1867639
آمار بازدیدکنندگان
264امروزmod_vvisit_counter
1226دیروزmod_vvisit_counter
6282این هفتهmod_vvisit_counter
12387هفته گذشتهmod_vvisit_counter
41694این ماهmod_vvisit_counter
76754ماه گذشتهmod_vvisit_counter
4364202کل بازدیدهاmod_vvisit_counter

بازدیدکنندگان: 106 مهمان, 1 ربوت حاضر
IP شما: 54.198.158.24
 , 
امروز: 30 خرداد 1397
صفحه اصلی

جدیدترین مطالب

مطالب پر بیننده

سایت علوم قرآنی و حدیث

آسيب‎ شناسي قرآن ‎پژوهي

قرآن پژوهي - آسيب‏شناسي قرآن پژوهي

محمد جواد رودگر

«قرآن ‎پژوهي» معرفت به ريشه‎هاي حدوث و بقاء قرآن كريم، ويژگي‎ها و مختصات وحي رسالتي و اوصاف ثبوتي و سلبيه آن و علوم مربوط به قرآن و كاركردهاي «وحي» در كنار كاربردهاي آن است. «قرآن‎پژوه» همه هم خويش را معطوف شناخت قرآن مي‎كند. يعني قرآن را به‎عنوان يك پديده متعلق شناخت خويش قرار مي‎دهد تا بتواند درك و دريافتي روشن و كارآمد از آن تحصيل نمايد و...

آسيب‎شناسي «قرآن ‎پژوهي» نيز مي‎تواند يك ضرورت شناختي و وظيفه معرفتي و نگاه از بيرون به «وحي قرآني» قلمداد شود، لكن آسيب‎شناسي در حوزه قرآن‎پژوهي نيز مي‎تواند خود در دو ساحت: الف- آسيب‎هاي نظري – علمي؛ ب- آسيب‎هاي علمي – عيني بررسي شود و از حيث غايت شناختي براي از بين بردن و زدودن آسيب‎ها يا آسيب‎درماني باشد.

حال با نيم‎نگاهي به ساحت‎هاي ياد شده مي‎توان فهرستي از آسيب‎هاي نظري را به صورت ذيل ارايه كرد:

ادامه مطلب...

 

غلطهای املایی و تناقضات در قرآن

شبهات قرآنی - پرسمان

رسم الخط مصحفهای عثمانی دارای غلطها و تناقضهای آشکاری است که برخلاف نوشتارهای رایج در بین عرب زبانان آنزمان بوده و تا حدی این غلطهای املایی و تناقضات در این مصحفها زیاد است که اگر قرآن از طریق شنیداری و تواتر به دست مسلمانان نمی‌رسید قرائت صحیح قرآن در طول زمان به تدریج از بین می‌رفت. زیرا همچنانکه دانشمندان نیز می‌گویند قرآن به توسط سماعی (شنیدن) و قرائت به دست ما رسیده است و نوشتن قرآن نیز عموما بر همین مبنا بوده است یعنی اینکه آنگونه که کلمات تلفظ می‌شد؛ می‌نوشتند چرا که اصولا و به طور کلی نوشتن و کتابت نیز نماینده لفظی است که بیان کننده معنی و مفهوم مورد نظر گوینده می‌باشد بر این اساس لازم است تا نوشتار لفظی کاملا با لفظی که تلفظ می‌شود مطابقت داشته باشد یعنی عین آنچه گفته می‌شود، نوشته شود تا خط بدون هیچ کم و کاستی نماینده و مقیاسی برای لفظ باشد. البته وجود غلطهای مصطلح در هر زبانی تا حدی که به مفاهیم ضرری نرساند بدون اشکال می‌باشد. به همین دلیل باید گفت که اساس قرائت است و کتابت قرآن مبنی بر آن است.

 

نظر دانشمندان

ادامه مطلب...

 

پاسخ به شبهات مطرح شده در مورد قرآن

شبهات قرآنی - پرسمان

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظلّه)

چکیده: اخيراً كتابى در برخى از سايت‌ها منتشر شده كه به پندار ناشر يا ناشران آن قرآن مجيد را هدف گرفته و خواسته‌اند ايراداتى بر آن وارد كنند و اصرار دارند كه با صرف هزينه‌هاى زيادى آن را همه جا منتقل كنند و نشان مى‌دهد آنها مأموريتى در اين زمينه دارند. در این نوشتار معظّم له بررسی اجمالی در مورد این کتاب انجام داده اند.

کلمات کلیدی: قرآن کریم، مبارزطلبى قرآن

بسمه تعالى

ادامه مطلب...

 

تفسير به رأى و هرج و مرج ادبى

شبهات قرآنی - پرسمان

چکیده: نام اسلام و قرآن هميشه با هم بوده و خواهد بود و هميشه مسلمانان را با قرآن و قرآن را با مسلمانان مى شناسند. دليل اين موضوع روشن است زيرا قرآن بزرگ ترين کتاب آسمانى و مهم ترين اعجاز پيامبر و روشن ترين معرف اسلام و عميق ترين برنامه مسلمانان است. قرآن قانون اساسى اسلام و تکيه گاه مسلمين در اصول و فروع مى باشد. قرآن زنده ترين سند براى شناسايى اسلام و محکم ترين مدرک براى درک مبانى فکرى و عقيده اى و اصول اجتماعى و سياسى و اقتصادى و اخلاقى اسلام است.

کلمات کلیدی: قرآن، احادیث، تفسیر به رای، صوفیه، عقل، تاویل

1ـ اهميّت قرآن در ساختمان جامعه اسلامى!

ادامه مطلب...

 

گُمان تناقُض در قُرآن

شبهات قرآنی - پرسمان

حجت الاسلام حسین الادری

چکیده: مدّتی است که در برخی از سایت های معلوم الحال اینترنتی، مطلبی به عنوان «شصت مورد از دشواری ها و تناقضات قرآن» به چشم می خورد. عدّه ای نیز ـ به شکل سازمان یافته ـ،

ادامه مطلب...

 

دانستنی هایی درباره امام سجاد علیه السلام و صحیفه‌ی سجادیه

كليات حديث - کتاب شناسي حدیث

اشاره

گفتار زیر درباره‌ی یکی از چکاد های سر به فلک کشیده‌ی جهان هستی، امام سجاد علیه‌السلام است. ایشان در برابر شدیدترین تندباد حادثه‌ها، استوار بر جای ایستادند و تازیانه‌ی خون‌بار ترین پیشامدها، چون عاشورا و گردباد تلخ‌ترین روزگاران، مانند دوران اسارت، آسیبی به شکوه شان نرساند. قرن‌هاست که چشم‌انداز زیبای بلندای ایشان، همچنان، چشم‌ها را می نوازد و به قلب‌ها استواری و به دل‌ها جرئت می بخشد.
زین‌العابدین علیه‌السلام، قهرمان معنویت است، به گونه‌ای که وقتی انسان به او می نگرد، به حقیقت اسلام، نگاه می کند. نمازهایش، پرواز روح به سوی خدا بود و با همه‌ی وجود در پیشگاه پروردگارش آماده می شد. آن حضرت، پیک محبت بود؛ هر جا غریب و تهی‌دست و بینوایی را می دید که دیگران به او توجه ندارد، به او محبت می کرد و به خانه‌ی خودش می آورد.
روزی گروهی از جُذامی‌ها را دید که همه آنها را از خود می راندند. آن حضرت آنها را به خانه فرا خواند و از ایشان پرستاری کرد. خانه‌ی امام زین‌العابدین علیه‌السلام، پناه‌گاه مسکینان، یتیمان و بیچارگان بود. «وقتی شورشیان، بنی‌امیه را از مدینه بیرون کردند، مروان که خود از دشمنان امام بود، از امام خواهش کرد که همسر و خانواده او در خانه و پناه آن حضرت باشند و امام نیز با بزرگواری پذیرفت. بدین گونه، در روزهایی که مدینه دست‌خوش قتل و غارت بود، خانه‌ی امام، پناه‌گاه پناهندگان بود و خانواده‌های فراوانی به آستان آن حضرت پناه آوردند و امام نیز تا پایان درگیری‌های خونین از آنان پذیرایی کرد» . ذخیره
ز رنج آرد به راحت، مردمان را
نشاند فتنه دور زمان را
همه راحت بُوَد بر خلق، بی رنج

ادامه مطلب...